Friday, December 17, 2010

Masak...masak...masak

Hari nie di dapur saya ditemani oleh mak mertua
selalunya kalau saya masak mak mertua jarang ada kat dapur
lain pulak hari nie n mak nampak mesra sangat
rasa cam mak sendiri lak n bertambah sayang lak kat mak mertua saya nie
mak mertua saya dah vateren jadi banyak ilmu yang perlu chaq timba
agaknya bila mak saya mai hari tu mak tengok mak saya sentiasa menemani saya di dapur so mak mertua pun buat camtu gak
sheh mak..


Lain padang lain belalang lain tempat lain cara
eh...tersilap lak
lain padang lain belalang, lain orang lain ragamnya
emm...baru betul ni pun pas dibetulkan oleh en suami
hari ni en suami beli sotong n ikan gelama
cara siang sotong pun cam lain jer...tak per ikut jer
mak kat umah biasanya akan buang kulit dan gigi sotong tapi ibu mertuaku lain pula
kulitnya tak dibuang, buang gigi dan mata sotong
lain kan...tapi mestinya en suami dah terbiasa ngan cara mak dia kan
jadi bila di umah ni saya biasakan diri ngan cara ibu mertuaku

Dah nak mula masak sotong sambal tumis
ibu mertuaku siap mayangkan bawang untuk menumis sambal
pesanan ibu mertuaku : nanti tak payah masuk asam dah masuk sos cili tu ja. baik mak...
 dengan penuh semangat dan kasih sayang saya mula memasak
 baru ja cili giling dimasukkan mak terus minta saya masukkan garan dan sedikit gula
aik...kalau iku mak saya biar cili tu masa tul2 nanti pedas lak
tapi sebabkan resepi ibu mertuaku jadi saya ikut jer
pas tu masukkan sos dan akhir sekali sotong
emm...sedapnya...
sedap lahpulak....tentu en suami berselera nak makan kan

tada....sambal tumis sotong
yummy

Hasilnya:
hari nie en suami makan berselera sangat.moral of the story sebelum saya nak masak pa pun kena ambik resepi dari ibu mertuaku.perut dia dah biasa dengan resepi mak dia kan. sama lah dengan saya sendiri pada saya mak masak paling best sekali...boleh naik berat badan tu...huhuhu. en suami cakap tak berselera nak makan tapi tangan yang satu lagi cepat jer ambil nasi tambah. Sedap yer abang...huhuhu. untuk abang jer ni...sayang sayang abang sangat....


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.